Terug naar overzicht

Is vlees eten gezond?

Er zijn verschillende soorten rood vlees, denk maar aan biefstuk, spek, gehakt, worst,... Kortom alle vlees van varken, rund, paard, kalf, schaap, hert, namelijk al het vlees van zoogdieren. Dus ook alle vleeswaren van zoogdieren zijn rood vlees.

Rood vlees bevat over het algemeen veel verzadigde vetten, wat op zijn beurt een verhoogde cholesterol met zich meebrengt. Daarnaast is bewezen dat rood vlees veel heemijzer bevat, dit is een stof die simpel gezegd je dikke darmwand kan beschadigen en het DNA aanpassen wat het risico op kanker verhoogd. Heemijzer is het ijzer dat uit dierlijk vlees en hetgeen goed opneembaar is in vergelijking met ijzer dat je uit plantaardige voeding kan halen. Elke 100 gram rood vlees die je meer eet per dag, hangt samen met 17% meer risico op darmkanker.

Doordat we met zijn alleen veel vlees consumeren, is er een grote vleesindustrie ontstaan waar dieren zo snel mogelijk worden vetgemest om te slachten. De dieren worden daardoor gefokt met antibiotica en hormonen. Ze ervaren een stressvol leven doordat ze meestal weinig plaats/vrijheid hebben en krijgen vaak ongezondere voeding omdat deze goedkoper is en de beesten sneller vetmest. Deze ongezonde voeding bevat vaak veel omega-6 vetten, wat ontstekingen bevordert. Je krijgt al deze ongezonde stoffen zelf binnen wanneer je dit vlees consumeert.

Maar rood vlees heeft ook enkele gezondheidsvoordelen want het bevat enkele essentiële voedingsstoffen zoals eiwitten, B12, ijzer en zink. Gelukkig kan je deze voedingsstoffen ook terugvinden in andere voeding.

We sommen 5 regels op wanneer je rood vlees kiest:

1. Koop biologisch. Dit vlees is iets duurder in de supermarkt, maar de kostprijs weegt zeker op tegen de gezondheidsvoordelen. In het biovlees zouden namelijk ook veel hoge voedingswaarden aanwezig zijn zoals verschillende vitamines.
2. Vermijd bewerkt vlees. Beleg, spek, préparé, snacks, worsten, gehakt zijn al vaak in verband gebracht met een verhoogd risico op kanker en diabetes.
3. Bereid je vlees op een gezonde manier. Daarmee bedoelen we dat je het vlees niet op een te hoge temperatuur mag bakken want daardoor ontstaan er toxische bijproducten. Je kan het vlees beter op een laag tot medium hoog vuur rustig bakken.
4. Zie vlees als een bijgerecht en niet als hoofdgerecht. Je maaltijd mag maar voor 25% uit vlees bestaan. De rest van de maaltijd zijn groenten.
5. Beperk rood vlees tot twee keer per week. Vervang beleg door kipfilet, groentenbeleg of een vleesvervanger. Een weekmenu 's avonds kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Maandag: Vis
Dinsdag: Vegetarisch
Woensdag: Kip of ander gevogelte
Donderdag: Vegetarisch
Vrijdag: Kip of ander gevogelte
Zaterdag: Vis
Zondag: Rood vlees

Betaalmogelijkheden
creditcard bancontact kbc belfius Apple Pay
© 2021 by Lignavita
Crafted by Wisemen