Nuttige tips voor je restaurantbezoek

Enkele nuttige tips in geval je uit eten gaat of op vakantie bent. 

Ga je op restaurant, neem dan bij voorkeur even vooraf een supplementje zodat je niet met scheurhonger aan tafel moet 😉 

Neem eventueel een zakje sojanootjes, sojaballetjes, chips of tortilla uit ons gamma mee zodat je toch wat te knabbelen hebt bij het aperitief en niet in de verleiding komt om van het broodmandje te gaan snoepen. Beperk je alcoholgebruik liefst tot 1 alcoholische drank (zie keuze bij aperitief hieronder) en drink zeker voldoende water. 

Wat kiezen om je dieet zo weinig mogelijk te schaden? 

Als aperitief kan je kiezen uit: 

  • • glaasje champagne (brut) 
  • • droge sherry 
  • • droge witte wijn 
  • • geen zoete drankjes 

Soep: 

  • alle soepen kan je zonder problemen bestellen, omdat deze weinig koolhydraten bevatten, met uitzondering van erwtensoep en sterk gebonden soepen 

Als voorgerecht kan je kiezen uit: 

  • een slaatje 
  • een gerecht met vlees of vis, maar opgepast met gepaneerde gerechten, zoals vis- of kaaskroket of loempia… 

Enkele voorbeelden van voorgerechtjes die je zonder probleem kan kiezen: 

- Garnalencocktail 

- Slaatje van gerookte vis 

- Visschelp 

- Gebakken of gegrilde scampi’s 

- Kikkerbilletjes 

- Escargots 

- Toast met garnalen (eventueel toast laten liggen) 

- Tomaat garnaal 

- Slaatje met gevulde hespenrolletjes 

- Tongrolletjes met garnalen 

- Asperges met een gekookt eitje 

- Slaatje van scampi’s 

- Gebakken sint jacobsvruchten met kruidensaus 

- Sint jacobsvruchten 

- Bordje met gerookt vlees 

- Warm geitenkaasje op een bedje van sla 

- Carpaccio 

- Tomaten met mozzarella 

- Zeevruchtensalade 

- Kreeft 

- Salade Niçoise 

Geen kaviaar of surimi. Deze bevatten te veel koolhydraten. 

Vraag of de dressing apart kan geserveerd worden zodat je zelf kan bepalen hoeveel je er van gebruikt. 

Let er ook op dat je geen brood, rijst, pasta, kroketten of frietjes eet!! 

Hoofgerecht: 

• Gegrild mager vlees en gegrilde vis, schaaldieren en schelpdieren zijn altijd een goede keuze 

• Neem geen brood, aardappelen, rijst, pasta, pizza. Vraag in de plaats liever een extra portie rauwkost/groenten 

Laat de desserten voor wat ze zijn en geniet als afsluiter liever van een kopje verse muntthee of een kopje koffie (zonder suiker) 

Ben je jezelf toch aan “verboden” dingen te buiten gegaan, neem dan een halfuurtje na je maaltijd een fat&sugar catcher en begin daarna vol goede moed terug aan je strictere programma. 

En vooral: geniet er van (maar met mate!)