Hoe gezond is avocado?

Avocado is zeer gezond!

Avocado is een zeer unieke fruitsoort, in tegenstelling tot andere fruitsoorten bevat de avocado weinig koolhydraten en bijna geen suikers! Een avocado heeft wel een hoog vetgehalte, waardoor het in de eerste fases van het afslanken niet echt aan te raden is. Wanneer je op gewicht bent, is avocado zeker aan te raden in je voedingspatroon. De vetten in de avocado zijn gezonde vetten en deze kunnen een positieve invloed leveren op je cholesterolgehalte, je huid en ook je hart. Het is wel belangrijk om te weten dat een halve avocado volstaat per portie. Anders ga je te veel vetten consumeren tegenover je ADH (algemeen dagelijkse hoeveelheid).

Bijkomend kan avocado ook je eetlust afremmen, net zoals het eten van eiwitten je ook een langer verzadigd gevoel geeft.

Heb je problemen met je stoelgang?

In een avocado vind je goede vezels die een bijzondere werking hebben in het lichaam. Ze worden niet verteerd in de dunne darm en kunnen water opnemen in de dikke darm, waardoor de weg door de darmen sneller verloopt. Dit bevordert simpelweg een vergroting van de ontlasting en dus de stoelgang. Veel geleerden beweren niet alleen dat de darmflora hierdoor gestimuleerd wordt, maar ook dat de kans op darmkanker wordt verkleind. Daarnaast blijkt uit recentere onderzoeken dat deze vezels, onder andere door de verlaagde bloedsuikerspiegel, een positieve relatie hebben met afvallen.

De gezondheidsvoordelen kunnen het best bereikt worden door 1 a 2 keer per week een avocado te eten. Om dit optimaal te benutten is het van belang om de avocado op het goede moment te eten. Je kunt de rijpheid testen door zachtjes met je vingers tegen de schil te drukken. Als deze meegeeft, is dat het goede moment om te eten. Ook wordt wel beweerd dat het goed is om de avocado s’ morgens te eten omdat vet eten (denk aan het Engelse ontbijt) gunstig zou zijn voor de milt.

Manieren om te eten

Avocado (normaal)

Voor mensen die echt van de pure smaak van avocado houden, is het heerlijk om de vrucht gewoon in twee helften te snijden en eventueel te besprenkelen met citroen of limoen en wat kruiden.

Guacamole

Door de avocado in blokjes te snijden of te prakken, kan het goed gebruikt worden voor guacamole. Guacamole is het lekkerst met citroensap, zout, peper en (geprakte) tomaten. Guacamole kan ook gebruikt worden als dip bij groentjes, toastjes of chips.

Avocadosalade

Avocado’s kunnen aan veel salades worden toegevoegd en de structuur kan verschillen. Hierbij kun je zelf een dressing maken om zo de smaak te verbeteren.

Avocado op brood

Ook brood met avocado is erg lekker. De avocado kan geprakt worden, maar ook groot gesneden zijn. Het wordt vaak gegeten met tomaten, omelet,... Maar ook hierbij kun je zelf experimenteren.

Een avocado van 200 gram heeft de volgende voedingswaarde & bevat volgende vitamines en mineralen:

322 calorieën
17 gram koolhydraten, waarvan 1 gram suiker
16 gram vezels
4 gram eiwit
29 gram vet

Vitamine A: 6% ADH
Vitamine B6: 26% ADH
Vitamine C: 33% ADH
Vitamine E: 21% ADH
Vitamine K: 53% ADH
Foliumzuur: 41% ADH
Kalium: 28% ADH
Magnesium: 15% ADH
Koper: 19% ADH
Mangaan: 14% ADH

Dorien
Lignavita

Bronnen:

www.puurfiguur.nl
www.mens-en-gezondheid.infonu....