Terug naar overzicht

Calorieën tellen heeft geen nut.

Om te beginnen leggen we je kort even uit wat calorieën precies zijn. Calorieën zijn eigenlijk gewoon een meeteenheid die uitdrukt hoeveel energie je nodig hebt om bijvoorbeeld water een graad op te warmen. Ten eerste bestaat het lichaam uit meer dan alleen water. Dit is de eerste telfout als het om calorieën gaat.

1. De ene calorie is de andere niet

Volgens wetenschappers is het duidelijk. Calorieën tellen helpt je geen gewicht verliezen en je wordt er niet gezonder van. Bij calorieën tellen is de kwaliteit van de calorieën belangrijker als de kwantiteit. De focus leggen op kcal op de verpakking is altijd een slecht idee. Kijk liever naar de soorten vetten, koolhydraten en hoeveelheid eiwitten. Bijvoorbeeld 'magere yoghurt' kan minder calorieën bevatten zoals vermeld op de verpakking. Maar in de meeste magere yoghurt zit bijvoorbeeld meer suikers. Een te veel aan suiker wil je natuurlijk vermijden.

Een glas bier bevat in kcal hetzelfde als twee bruine boterhammen met kaas. Zie je jezelf al lunchen met een glas bier?😁

2. Hoe hard je ook je best doet, calorieën tellen gaat niet

Calorieën tellen kan je namelijk niet goed. Het aantal calorieën dat op de verpakking staat, klopt zo goed als nooit. Deze foutmarge is dan ook ingerekend bij de voedselagentschappen. Gemiddeld zit je er al snel 150 kcal naast op een dag. Je denkt dat je het aantal calorieën naar binnen werkt dat op de verpakking vermeld staat, maar dit is in realiteit nooit wat je effectief naar binnen speelt. Gemiddeld zit je er 30% naast. Stel dat je denkt dat je 2.000 kcal eet op een dag, kan dit ook 2.600 zijn, dat is een pak meer.

3. Calorieën vertellen niks over de koolhydraten, eiwitten of vetten.

Deze drie macronutriënten doen heel andere dingen voor je lichaam. Bijvoorbeeld bij het verwerken van eiwitten wordt door het lichaam al 30% aan energie verbrandt door de zogeheten thermogenese. Bovendien geven eiwitten hogere aantallen in kcal, maar eiwitten zetten zich niet zomaar om in vet (zoals koolhydraten zich omzetten in vetmassa). Wanneer je een voedingsstof zoals eiwit binnenkrijgt, kost het veel het lichaam 5 keer meer energie om het te gebruiken tegenover koolhydraten te gebruiken.

4. Een aanbevolen dagelijkse behoefte aan calorieën voor mannen vs. vrouwen bestaat niet

Iedereen verwerkt op zijn eigen manier de energie die hij of zij binnenkrijgt. Iedereen zijn 'energiefabriek' werkt anders. Een aanbevolen gemiddelde calorieën die je zou moeten innemen verschilt van persoon tot persoon. Voel zelf aan wat je lichaam nodig heeft.

5. Je krijgt honger door restricties

Door te focussen op de beperking van het aantal kcal en op wat je niet mag, krijg je gewoon honger. Het kan zijn dat je kort na de middag al aan het aantal kcal zit dat je mag op die dag, dus je gaat jezelf beginnen uithongeren. Het belangrijkste is steeds om te luisteren naar je lichaam en te herkennen wanneer je moet eten.

6. Verschillende calorierijke voedingsproducten zijn gezond voor je

Noten, zaden, avocado, vis, plantaardige oliën,... Vetten zijn een belangrijk onderdeel van je voeding en zeker niet allemaal ongezond. 20% van je dagelijkse inname moet uit vet komen. Het is daarbij ook belangrijk dat je niet meer vet gaat eten dan nodig.

Wil je meer informatie over simpel en gezonde voeding? Maak een afspraak bij een Lignavitacoach: https://lignavita.be/coaches

© 2021 Dorien Ots

Betaalmogelijkheden
Creditcard Bancontact KBC Belfius Apple Pay
© 2021 by Lignavita