Lege calorieën. Wie zijn ze en wat doen ze?

Lege calorieën. Wie zijn ze en wat doen ze?

Wat je elke dag nodig hebt om te gezond te leven, vertelt de voedingsdriehoek je. Maar dit is verleden tijd, het is veel gecompliceerder als dat. Elk product heeft een andere voedingswaarde. Er kunnen veel goede of minder goede stoffen inzitten, maar gezond of ongezond worden doe je niet van het eten van 1 product. Het gaat om een combinatie van de juiste producten die een gezonde levensstijl creëren. Om te beginnen zou je zeker zoveel mogelijk lege calorieën moeten vermijden.

Lege calorieën zijn iets wat we niet nodig hebben om gezond te leven. Het zijn calorieën die snel energie leveren doordat er vaste (slechte) vetten en/of suikers in verwerkt zitten. Het is een brandstof waar ons lichaam zeer weinig aan heeft.

De lege calorieën kan je onderverdelen in 3 categorieën, zo zal je zo ook beter kunnen ontdekken.

1. Transvetten

De ene soort vet is de andere niet. Ons lichaam heeft duidelijk vetten nodig om gezond te kunnen werken, niet alleen lichamelijk, maar het is ook voor geestelijke inspanningen van belang.

Transvetten zijn zonder twijfel de meest slechte vetten die je kan vinden in voeding. Ze zijn ook één van de belangrijkste redenen van overgewicht en levensbedreigende aandoeningen.

Transvetten komen van nature voor in vlees van alle herkauwers, maar dit is in vele gevallen niet de grote boosdoener. Spijtig genoeg komt de meerderheid van de transvetten in onze voeding door fabrieken die ze kunstmatig aanmaken en toevoegen aan producten. Vaak zitten de transvetten onder andere benamingen (en dus verborgen) in verschillende voedingsmiddelen.

Voeding rijk aan transvetten: ongezonde tussendoortjes, ijsjes, frituurvet, gefrituurd voedsel, frituursnacks, harde vetten, kaas, koffiemelk, pizza en bewerkte voeding zoals vlees en broodbeleg, kant-en-klare maaltijden en in kant-en-klare sauzen.

2. Geraffineerde suikers

Wanneer men suiker gaat raffineren, worden er allerlei stoffen uitgehaald die je lichaam nodig heeft om de suiker goed te kunnen verwerken. Ongeraffineerde suiker bevat allerlei vezels, mineralen, enzymen en vitaminen. Deze stoffen heeft je lichaam nodig om suiker goed te verteren. De ‘goede stoffen’ zijn uit de suiker gehaald, waardoor je lichaam ze uit zijn eigen reserves gaat halen. Hierdoor kan je immuunsysteem zwakker worden en brengt het andere lichaamsprocessen in de war.

De geraffineerde suikers zorgen ook voor storingen bij de bloedsuikerspiegel. Net zoals andere geraffineerde producten zoals (wit brood, witte pasta,…). Ze brengen een verhoging teweeg bij de bloedsuikerspiegel, maar geven in verhouding maar weinig energie. Daarom wordt je behoefte aan suiker telkens sterker wanneer je je moe voelt. Als je vaak geraffineerde producten heeft, gaat dit heel hard werken op je bloedsuikerspiegel, want je lichaam gaat de hele tijd moeten werken om je bloedsuikerspiegel omlaag te krijgen. Dit veroorzaakt een heleboel storingen in je lichaam. Deze storingen kunnen zich uiten in vermoeidheid en een verminderd welzijn.

Voeding rijk aan geraffineerde suikers: snoep, ijs, frisdrank, koekjes, gebakjes, sommige lightproducten, witte rijst, wit brood, witte pasta,...

Lees altijd goed de etiketten voordat je iets koopt en let op de synoniemen van suiker, zodat je bewust een gezondere variant kunt kiezen.

3. Alcohol 

Alcohol is een product dat je bovenop je gewone voeding tot je neemt. Door het gebruik van alcohol neem je veel meer calorieën binnen dan je nodig hebt. Alcohol bevat geen voedingstoffen die het lichaam nodig heeft om te overleven, dus deze categorie valt ook onder de lege calorieën.

Een alcoholisch drankje wanneer je gezond wilt leven, kan best. Maar je kan er best op letten dat je alcoholgebruik beperkt. Want hoe dan ook, regelmatig alcoholgebruik zal ervoor zorgen dat je zal aankomen.

Conclusie

Kies bewust en weet wat je eet. Vervang lege calorieën door voedzame calorieën. Je zal veel meer energie hebben en je fitter voelen wanneer je deze lege calorieën aan de kant schuift. Je kan het best kiezen voor onbewerkte producten, deze bevatten vaak complexere koolhydraten en andere levensnoodzakelijke voedingstoffen zoals eiwitten en onverzadigde vetten. Uit deze voedingsstoffen haal je meer energie, waardoor je minder honger hebt. 

Zoek zeker een voedingspatroon voor jou dat werkt en probeer de slechte dingen zoveel mogelijk te vermijden ;-)

Lignavita - Dorien