Sinaasappelhuid? Ontdek onze tips

Elke vrouw heeft er last van. Cellulite wordt veroorzaakt door vetophopingen, wat het bindweefsel onder de huid verstoord. Maar hoe komt het nu eigenlijk? Overgewicht? Genetisch bepaald? Ongezonde voeding en levensstijl? Leeftijd? 

Cellulite en overgewicht

Er is geen duidelijke relatie tussen cellulite en overgewicht.Maar liefst 9 op de 10 vrouwen heeft cellulite, ook slanke vrouwen. Zelfs atleten met een perfect getraind lichaam hebben er last van. Cellulite heeft te maken met de structuur van je onderhuidse bindweefsel. Als dat gaat verkleven, krijg je deukjes en putjes in je huid. Vermageren wanneer je overgewicht hebt, is natuurlijk een goede zaak. Maar het biedt geen directe oplossing voor cellulite. Cellulite heeft wel te maken met de kwaliteit van de huid en de verdeling van het lichaamsvet. Het is op die laatste twee punten dat je kan werken om cellulite te verminderen.

Vaak is het ook genetisch bepaald. Er zijn nu eenmaal families waar cellulite meer voorkomt dan bij andere families. Naast genetische aanleg, spelen ook hormonale wisselingen een rol. Daarom zijn vrouwen gevoeliger voor cellulite. Vooral oestrogeen bevordert de vetopslag in de cellen, en dus het opzwellen van vetcellen op billen, heupen en dijen. Medicijnen die de hormoonhuishouding op de hobbel brengen kunnen ook vaak worden gezien als de boosdoener! Medicijnen als de anticonceptiepil en zware antidepressiva hebben grote invloed op de hormoonhuishouding.

Tips Natuurlijk zijn er wel een aantal tips die je kunt gebruiken om cellulite te voorkomen of te beperken. Lignavita somt ze even voor je op:

Tip 1: Voldoende water drinken is gezond voor je lichaam. Door minstens 1,5 liter water per dag te drinken, voer je meer afvalstoffen in je lichaam af. Dat draagt bij tot het bestrijden van cellulite. Maar vergis je niet: veel water drinken, zal je niet van cellulite afhelpen. Vocht afdrijvende drankjes zoals groene thee of onze draineurdrank hebben wel effect (zie tip 6).

Tip 2: Door regelmatig te sporten, verbetert je bloedcirculatie. Hierdoor wordt je huidoppervlak en spierstructuur een stuk strakker. Af en toe de trap nemen op het werk zal je cellulite niet verminderen. Sport minstens drie keer per week en werk gericht aan plaatsen op je lichaam waar je cellulite zich bevindt, denk aan extra bil- en beenoefeningen.

Tip 3: Er zijn ook speciale oefeningen, zoals die met een foam roller, die specifiek je onderhuidse zone aanpakken en dus extra efficiënt inwerken op je sinaasappelhuid.

Tip 4: Een verstevigende bodycrème of anticellulitecrème kan onmogelijk door de vele huidlagen dringen. En toch smeer en masseer je maar beter je billen in. Door de cirkelvormige bewegingen stimuleer je de doorbloeding, en help je je lichaam om afvalstoffen af te voeren. Het resultaat? Een zichtbaar gladdere en stevigere huid.

Tip 5: Pas ook je eetgewoontes aan. Eet minder zout, suikers en vetten. En eet veel groeten en fruit, vooral als ze veel vitamine C bevatten. Vitamine C speelt een rol in de aanmaak van collageen, wat bijdraagt aan een elastische en soepele huid.

Tip 6: Het sporenelement chroom zou moeten helpen om vetophoping te voorkomen. Volgende voedingswaren bevatten een hoog chroomgehalte:  Broccoli, groene bonen, paddenstoelen, asperges, pruimen, tarwekiemen (heerlijk in slaatjes), groene thee en alle soorten kolen. 


Op zoek naar andere oplossingen? Onze Lignavitacoaches helpen je graag verder