Tips om tijdens de feestdagen in vorm te blijven!

De feestperiode is een zeer aangename, maar vaak hectische periode waardoor onze dagelijkse routine veelal in de war raakt. Naast het samen zijn met familie en vrienden, is lekker eten ook een belangrijke eigenschap van de eindejaarsfeesten. Dankzij onderstaande tips kan jij tijdens de feesten zeker blijven genieten en toch op ‘schema’ blijven!

1. Eet steeds een gezonde tussenmaaltijd voor je naar een feest gaat, bijvoorbeeld een tas versgemaakte groentesoep. Zo vermindert de kans dat je (veel) borrelhapjes eet en zal je automatisch gezondere keuzes maken omdat je hongergevoel al deels onderdrukt is.

2. Voorzie zelf een gezonde snack/dessert, bijvoorbeeld komkommer belegen met zelfgemaakte magere tonijnsalade en fruitspiesjes. Licht de gastheer/vrouw hier wel over in J

3. Neem veel groenten bij het vooren hoofdgerecht.

4. Drink voldoende water voor, tijdens en na de maaltijden.

5. Zondigen mag, maar eet traag, knauw voldoende en geniet van elke hap. Je hersenen krijgen pas na 20 minuten een verzadigingssignaal.

6. Drink niet te veel alcohol. Deze dranken bevatten veel kilocalorieën en bevorderen bovendien het hongergevoel. Wissel elke alcoholische drank af met een glas water.

7. Zorg voor zoveel mogelijk regelmaat, ondanks de drukte. Maak tijd voor een gezond ontbijt en een (extra) sportactiviteit. Hierdoor vermindert de kans op eetbuien/zin in suiker en heb je marge ingebouwd voor de feestmaaltijd ’s avonds.

8. Zorg voor een ‘partner in crime’: samen gezonde keuzes maken stimuleert om vol te houden.

9. Neem geen restjes mee of geef de restjes mee aan je gasten. Koop geen ongezonde snacks zoals bijvoorbeeld chips, pralines, een kerststronk…

10. Vraag om de saus apart te serveren of voorzie een magere (groente)saus.

11. Focus op wat je wél mag eten!


Janne Jordan 
Medisch trainingscentrum