Ontdek de VitaBox

De Vitabox biedt je dé nodige tools om gedurende één maand te starten met een gezond voedings- en leefpatroon. één box voor één maand inclusief programma- en receptenboekje MET GRATIS LIGNAVITA KOOKBOEK

Jaarlijks word je met een paar nieuwe diëten om de oren geslagen. Deze diëten beloven allemaal dat je een paar kledingmaten kwijt raakt in x aantal weken. Verschillende diëten leren je niet wat een gezond voedingpatroon is. Met de VitaBox pakken we dit anders aan.

Zo leer je nieuwe gezonde tussendoortjes kennen en meer gevarieerd eten. Na een korte periode van aanpassing, hou je het programma makkelijk vol met een uitgebreid gamma aan gezonde tussendoortjes & verschillende maaltijden.

Het programma bestaat uit 4 verschillende weken. De verschillende fases zijn opgebouwd om je lichaam te ontgiften en te voeden met vitamines & mineralen. Op

deze manier maak je een goede start om overtollige kilo's uit te schakelen en met meer energie door het leven kan gaan. In deze doos zitten tal van lekkere producten samen met een programma- en receptenboekje.

Je kan genieten van heerlijke tussendoortjes, verschillende broodsoorten, pasta, noodles, woksaus, dressing, etc.

Deze producten hebben steeds een evenwichte samenstelling van koolhydraten, eiwitten en vetten.

Week 1: Detox 

Een gezond lichaam start bij je spijsvertering. Deze zorgt er namelijk voor dat je belangrijke voedingsstoffen kan opnemen uit voeding.  Dagelijks krijgt ons lichaam echter heel wat gifstoffen te  verwerken (denk maar aan ongezonde voeding, alcohol, stress, luchtverontreiniging, medicatie,…).  Onze lever probeert zo goed en zo kwaad mogelijk de meeste  gifstoffen te elimineren, maar de overschot aan toxines  wordt opgeslagen in ons lichaam en voornamelijk in onze vetcellen. Deze gifstoffen hebben een negatief effect op de vetverbranding. Daardoor kunnen we aankomen. Door te  detoxen raken we gifstoffen kwijt die normaal worden  opgeslagen in de vetcellen, waardoor onze stofwisseling weer  normaal wordt. Af en toe detoxen is dus zeker zinvol!  Naast overschakelen op gezonde voeding dragen enkele  producten bij aan een betere ontgifting van het lichaam en  daardoor ook aan een betere controle van je gewicht.

Week 2: Veggie 

Groenten zijn de aanvoerder van 'team gezond eten'. Voldoende groenten eten heeft gunstige effecten op je gewicht, cholesterol en bloeddruk. Als niet-vleeseter heb je, naast minder kans op hart-en vaatziekten en kanker, ook minder kans op diabetes. 

Dit alles heeft een effect op je algehele gezondheid en ook je levensduur. 

Minder vlees eten is niet enkel goed voor je gezondheid, maar ook goed voor onze planeet. Door meer vegetarisch te eten, 

verkleint je ecologische voetafdruk. Dit komt doordat veeteelt zwaar op het milieu weegt. Want vee stoot veel methaangassen uit en dat is nefast voor de opwarming van de aarde. Bijkomend is er voor elke kilo vlees tot zeven kilo voer nodig. Dat voer moet verbouwd worden, met ontbossing tot gevolg. Eén vleesloze dag bespaart evenveel broeikasgassen als een hele week geen auto rijden.

Vlees heeft goede en slechte eigenschappen. Het is een bron van eiwitten, vitaminen en mineralen. Maar vlees bevat ook veel vet,  waarvan een groot deel verzadigd vet is. Of vlees gezond is hangt af van de soort. Voornamelijk bewerkt vlees zoals worst, gehakt of beleg is af te raden. Deze bevatten vaak kanker-verwekkende stoffen zoals nitrosaminen en polycyclische aromatische koolwaterstoffen.  Verder is vegetarisch eten niet alledaags of saai want je leert namelijk op een andere manier koken. Er zijn voldoende mogelijkheden om makkelijk en zelfs lekkerder te koken dan gewoonlijk. Wij hopen je in deze week duidelijk te maken dat vlees geen dagelijkse must is.

Week 3: Anti-oxidant 

Antioxidant is een verzamelnaam voor een aantal vitaminen en mineralen zoals vitamine B1, B2, B6, C, E, bètacaroteen, zink, chroom, ijzer, seleen,... Deze vind je in veel soorten groenten, fruit, kruiden en granen. Een hedendaags probleem is dat  velen onder ons vitaminen tekort komen. In deze week voegen wij onze Lignaplus bij als supplement. Hierdoor krijg je een vitaminenboost en verbetert je weerstand.  Antioxidanten zijn van groot belang in ons lichaam. Ze gaan oxidatie tegen. Tijdens dit proces komen er afvalstoffen vrij die zuurstof bevatten, ook wel vrije radicalen genoemd. Vrije radicalen onstaan bij een normale stofwisseling maar ook bij ongezonde voeding, zonnen, roken, luchtvervuiling, ontstekingen in het lichaam,... Deze vrije radicalen brengen schade toe aan lichaamscellen. Een bekend voorbeeld hiervan is het ontstaan van rimpels. Dit hoort bij het verouderingsproces van ons lichaam, maar door de aanwezigheid van te veel vrije radicalen kan het proces versnellen. Antioxidanten vangen vrije radicalen en beschermen het DNA en het weefsel tegen de impact ervan.

Week 4: Balans

Wat is evenwichtige en gezonde voeding?  Een evenwichtige en gezonde voeding is van groot belang. We geven je met deze vierde week graag een duwtje in de rug om  gezonde voedingsgewoonten aan te leren en vol te houden.  Zo willen we je bewustmaken van gezonde voeding en je inspireren om er na deze 4 weken zelf mee verder te gaan.  Koolhydraten zijn een (belangrijke) energiebron voor je lichaam. Net als uit eiwitten en vetten haalt je lichaam energie uit  koolhydraten.  Er zijn twee soorten koolhydraten:  Snelle koolhydraten (witte koolhydraten).  Deze worden erg snel opgenomen in je lichaam en komen hierdoor snel in je bloed terecht. Hierdoor gaat je bloedsuikerspiegel snel stijgen en komt er in één keer veel energie in je lichaam vrij. Helaas daalt deze enorme energiepiek weer snel, waardoor je lichaam in een energiedal komt. Deze pieken en dalen laten je bloedsuikerspiegel enorm schommelen waardoor je snel last kan krijgen van honger, hoofdpijn, vermoeidheid en lusteloosheid.  Te veel sterk bewerkte granen en toegevoegde suikers zorgen er bovendien voor dat je wél calorieën binnenkrijgt, maar niet de nodige voedingstoffen.

Langzame (complexe) koolhydraten.  Zoals het woord het al zegt, worden deze koolhydraten  langzaam opgenomen door het lichaam. Je bloedsuikerspiegel stijgt dus niet in één keer, maar gaat langzaam en geleidelijk omhoog. Ze zijn dus een stuk  gezonder voor je lichaam: ze veroorzaken geen hoge  schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Je bloedsuikerspiegel blijft een stuk stabieler, waardoor je  langer je energie behoudt en minder snel weer honger hebt.  In principe zijn de producten met langzame koolhydraten dus gezond. Maar het idee van een koolhydraatarm dieet is dat je niet met al deze producten los moet gaan. Want als je teveel van deze producten eet, kan dit ook leiden tot een koolhydratenoverschot in het lichaam waardoor je je gewicht toch weer negatief beïnvloedt. Een koolhydraatarm dieet, of eigenlijk ‘koolhydraatarme lifestyle’, gaat uit van een goede balans tussen eiwitten,  koolhydraten en vetten.  Een koolhydraatarm dieet gaat uit van het volgende:  
Snelle koolhydraten worden vermeden
Eiwitten en vetten worden aangevuld met langzame koolhydraten 
Langzame koolhydraten worden voornamelijk gehaald uit groenten, noten en fruit  Eet gevarieerd