Kinderen en gezond eten

In België en ook in de rest van Europa lijden meer en meer kinderen op steeds jongere leeftijd aan overgewicht en obesitas. Dit komt door tal van oorzaken. Ouders hebben minder tijd om gezonde voeding klaar te maken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat reclame voor ongezonde voeding een grote invloed heeft op kinderen. Het kan ook erfelijk zijn of weten de mensen de dag van vandaag gewoon niet wat een juist voedingspatroon is?

Natuurlijk zijn we er ook allemaal van overtuigd dat kinderen niet mogen diëten. Ze zijn nog volop in de groei en we kunnen de eetpatronen van volwassenen niet vergelijken met die van kinderen. Maar dat neemt niet weg dat ze niet gezond moeten (leren) eten. Vaak zien we bij mensen die van jongs af aan gezond hebben leren eten, dat dit eetpatroon zich verderzet in de rest van hun leven. Daarom is het belangrijk om er als kind al bewust van te zijn. Omdat kinderen vaak nog beter in staat zijn van hun overgewicht af te komen dan volwassenen met overgewicht, is het raadzaam hier iets mee te doen. Kinderen zijn in tegenstelling tot volwassenen veel beter om bepaalde gewoonte nog bij te stellen en af te leren.

Anders dan volwassenen

We werken bij Lignavita met een proteïnedieet. Omdat kinderen nog volop in de groei zijn en het van extreem belang is dat zij juist wel bepaalde stoffen binnenkrijgen, die we als volwassenen een beetje op de achtergrond kunnen houden, is het dus vanzelfsprekend dat kinderen dit dieet niet volgen. Het basisprincipe voor evenwichtige voeding voor kinderen is de schijf van vijf. 
-Volop groenten en fruit zijn goed voor de weerstand en er zitten zo veel vitaminen en mineralen in die essentieel voor ons zijn. Eet je veel groente en fruit, dan verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2. 
- Vooral volkoren: bruin- en volkorenbrood bevatten méér belangrijke voedingsstoffen dan witte producten. Geef je kind donker brood, volkoren of speltpasta en kies zilvervliesrijst of quinoa. Voeding met veel vezels en granen vullen beter, waardoor de zin om te snacken langer uitblijft. 
- Meer plantaardig: meer plantaardig en minder vlees is goed voor jou én voor het milieu. Variatie hierin is heel belangrijk. Je kunt variëren met vis, peulvruchten, vlees, noten en ei. 
- Zachte en vloeibare vetten: onverzadigd vet is goed voor je bloedvaten. Denk aan olie en halvarine. Maar belangrijk: in kleine hoeveelheden. 
- Dorstlessers zonder suiker: in de Schijf van Vijf staan dranken zonder calorieën. Er kan niet genoeg op gehamerd worden dat kinderen minder frisdrank moeten drinken.

Tussendoortjes

De tussendoortjes die kinderen vaak nemen zijn veelal zoet of vet en ze bevatten veel suikers. Natuurlijk grijpen kinderen sneller naar chips of een koek, in plaats van een gezonde snack. Groenten en fruit zijn altijd goede keuzes om tussendoor te geven, zoals tomaatjes, komkommer of een schaaltje besjes. Het is belangrijk om het beeld dat kinderen hebben over groenten en fruit, positief te houden. Ze moeten het zien als een lekkernij. Hierbij kan afwisseling veel helpen. Ook helpt het om specialere groente- of fruitsoorten voor te schotelen. Ouders gaan hierbij vaak in de fout door enkel appel en banaan in het fruitmandje aan te bieden.  Kinderen vinden de snackjes van Ligna Vita ook heel lekker. En deze zijn gezond! Ze hoeven dan niet op dieet te gaan, maar mogen natuurlijk wel genieten van onze heerlijke producten.

Vanaf het eerste moment

Vaak lusten kinderen weinig groenten en fruit. En dan is het soms een heel moeilijke opgave om je kind toch zo gezond mogelijk te laten eten. De oorzaak van ‘het niet lusten’ komt vaak omdat de smaakpapillen van de kinderen deze smaak niet kennen, of er niet vertrouwd mee zijn. Het is daarom heel belangrijk om ze van jongs af aan bekend te maken met zeer uiteenlopende groenten en fruit. Denk aan spruitjes, witloof, pastinaak, rabarber, kaki’s, pompelmoes... We zien duidelijk bij kinderen die op zeer jonge leeftijd al veel variatie hebben gehad in fruit en groenten, dat ze later ook makkelijke eters worden.

Algemene tips

  • Gebruik eten niet als een beloning
  • Geef als ouder een goed voorbeeld aan uw kind.
  • Laat uw kinderen lekker buitenspelen en fietsen, ga samen zwemmen of een (bos)wandeling maken. Zorg dus voor voldoende beweging.
  • Smoothies zien er leuk uit, smaken lekker en zijn bovendien ook snel klaar. En het beste van al: je kind zal nooit weten wat voor gezonde dingen je er allemaal stiekem hebt ingedaan.
  • Zorg voor niet te vette maaltijden. Let met koken op de hoeveelheid vet die u gebruikt.
  • Kies voor halfvolle producten en magere vleessoorten.
  • Haal minder snoep, chips en frisdranken in huis (of vervang met een gezonde Ligna Vita snack).
  • Betrek je kinderen bij het koken. Kinderen zijn nieuwsgierig en willen bijgevolg precies weten wat er nu juist op hun bord ligt. Laat je kinderen helpen bij het koken en ze zullen achteraf hun bordje met veel plezier leegeten. Ze hebben het tenslotte zélf klaargemaakt!
  • Wees creatief! Groenten en fruit zien er niet altijd even aantrekkelijk uit om je tanden in te zetten. Laat je dus van je creatiefste kant zien: tomaatjes in de vorm van een lieveheersbeestje, of maak spiesjes met druiven, stukjes mango, meloen enzovoort. Op Pinterest vind je duizenden ideetjes!
  • Maak dips voor groenten; stukjes wortel of komkommer zijn maar saai, dus maak er een gezonde dip bij om het wat aantrekkelijker te maken voor je kind. Denk hierbij aan hummus, salsa of yoghurt!
  • Laat je kind ook af en toe cheaten. We hebben allemaal weleens nood aan een cheatday, dus laat ook je kinderen af en toe genieten van een snoepje, koekje. Dingen die ze niet mogen zijn vaak véél aantrekkelijker, dus verbieden heeft toch geen zin.

Ontdek al onze producten: https://lignavita.be/producten